Daily Mail Makes Donation Over Article About Property Developer

LONDON (Alliance News) - A newspaper has agreed to make a donation to charity and issue a public ...

Alliance News 12 February, 2019 | 5:24PM
Email Form

LONDON (Alliance News) - A newspaper has agreed to make a donation to charity and issue a public apology to a millionaire property developer over "false and defamatory" claims.

Redrow Homes chairman and founder Steve Morgan sued the Daily Mail over claims made in an article that he had bought properties intended for low-income families at a discounted rate and rented them out for personal gain.

In a statement read before Justice Warby at the High Court in London on Tuesday, Morgan's solicitor Matt Himsworth said the allegations "struck at the heart of his personal integrity and dignity".

He added: "The claimant has a strong sense of social responsibility.

"He recognises that he is now in a fortunate position – the success he has had with his businesses means that he is a wealthy man and he has felt a strong desire, for a long time now, to put back into the local communities where he grew up and continues to live, through his charitable work and his foundation, the Steve Morgan Foundation.

"The article flew in the face of his philanthropic purpose in life, caused him immense anger and distress.

"The suggestion that he would greedily chisel financial advantages for himself at the expense of low-income families was deeply insulting to him."

Following a hearing in June last year, a High Court judge ruled the article conveyed the meaning, to the ordinary reader, that Morgan had "exploited his position to line his own pockets in a greedy, unethical and morally unacceptable way".

In a statement, Morgan said: "This is a significant victory against the Daily Mail and one which demonstrates that the publication cannot unjustly print defamatory and untrue stories without basis or reason.

"The suggestion that I would 'greedily' take self-advantage at the expense of low-income families is hugely insulting and has caused me a great deal of anger and distress.

"These allegations fly in the face of all that I stand for."

The article appeared in the newspaper and on MailOnline in August 2017.

The Mail's publisher, Associated Newspapers retracted the article and agreed to settle the case, issuing a full apology to Morgan at the High Court.

Matthew Dando, representing Associated Newspapers, told the court: "The defendant acknowledges that these claims about the claimant are untrue, and apologises to the claimant for any distress and embarrassment caused.

It also agreed to make a "substantial" payment to charity in lieu of damages, which will be used to pay for mini-buses at two special needs schools – Archer's Brook in Ellesmere Port, Cheshire, and Ysgol Gogarth in Llandudno, north Wales.

By Sian Harrison, Press Association

source: Press Association

Copyright 2019 Alliance News Limited. All Rights Reserved.

Email Form
Securities Mentioned in Article
Security Name Price Change (%) Morningstar Rating
Redrow PLC 553.00 GBX -0.54 -
Daily Mail and General Trust PLC Class A 780.00 GBX -1.27 -
About Author Alliance News

Alliance News provides Morningstar with continuously updating coverage of news affecting listed companies.